70 درصد بازار ماشین لباسشویی کشور در قبضه خارجی ها

...

مهدی نصری در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه ماشین لباسشویی به دو گروه اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شود، افزود: ماشین لباسشویی در 20 ساله گذشته از حیث طراحی، کیفیت، مدل و فناوری تحول رو به رشدی داشته است.

وی همچنین اظهارداشت: به عبارت بهتر ماشین لباسشویی از تغییر و تحولات روز دنیا عقب نبوده به طوری که امروز همگان شاهد استفاده از هوش مصنوعی و سنسورهای تشخیص وزن لباس، نوع کثیفی لباس و غیره در این محصول هستند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با اشاره به این جمله که خرابی و معایب ماشین لباسشویی به دو دسته (استفاده ناصحیح و ماهیت محصول) تقسیم می شود، گفت: برای استفاده صحیح از محصول باید به نکات کلیدی در دفترچه راهنما توجهی ویژه شود.

وی افزود: مشکلاتی از قبیل صدای زیاد، لرزش زیاد و خوب نشستن لباس ها با رجوع به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی قابل برطرف شدن است برای مثال لرزش زیاد ماشین لباسشویی ناشی از تراز نبودن است که طریقه صحیح تراز کردن محصول به خوبی در دفترچه راهنما قید شده است.

نصری با بیان اینکه اغلب لباسشویی ها بازار هوشمند هستند، اظهارداشت: ماشین لباسشویی های هوشمند قابلیت شستشوی هوشمند و کنترل از راه دور را از طریق وای فای را دارند. با این امکان جدید به راحتی می‌توان از خارج از منزل و با تلفن همراه، دستور آغاز شستشو را داد و بر تمام مراحل شستشو نظارت کرد.

وی گفت: برنامه شستشوی هوشمند یکی دیگر از ویژگی‌های جالب در ماشین لباسشویی های هوشمند است، با فعال شدن برنامه «بهترین شستشوی اتوماتیک» ابتدا چهار حسگر اطلاعات مربوط به البسه موجود در ماشین شامل اندازه، میزان چرک و آلودگی، مقدار آب و مواد پاک کننده لازم را ارزیابی وسپس بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده مناسب‌ترین برنامه شستشو شامل دما، میزان آب، زمان، تعداد آبکشی و سرعت گردش به طور خودکار تعیین می‌شود.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی افزود: هم اکنون ظرفیت بازار لباسشویی اتوماتیک در ایران سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه است که از این تعداد 500 هزار دستگاه اختصاص به برندهای ایرانی دارد.

وی با اعلام اینکه 30 درصد بازار ایران در اختیار تولید کنندگان داخلی است، تصریح کرد: به جهت تصاحب سهم بیشتری از بازار باید تمامی تلاش ها به فرهنگ سازی برای ترویج مصرف بیشتر کالای ایرانی، کاهش هزینه های تولید، ایجاد زیر ساخت های اساسی، حمایت همه جانبه دولت از تولیدکنندگان و ... معطوف شود.

نصری با بیان اینکه در حال حاضر ماشین لباسشویی وارداتی (برندهای خارجی) سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده است، اذعان داشت: حرکت شتابان چرخ اقتصاد، اشتغال و تولید ملی در گرو حمایت از کالای با کیفیت و با دوام ایرانی است.

وی با اشاره به این جمله که موتور اغلب برند های ماشین لباسشویی تولید داخلی «وارداتی » است، گفت: «برد» قسمت مهم این محصول است که در داخل ایران طراحی و ساخته می شود.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اشتغال مستقیم صنعت ماشین لباسشویی کشور 10 هزار نفر است، یادآورشد: ظرفیت تولید بالای این محصول در ایران وجود دارد مشروط به اینکه دولت و ملت از تولیدات داخلی حمایت جدی داشته باشند.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت 10 صبح به مدت 55 دقیقه با هدف حمایت از تولید ملی و معرفی کالاهای داخلی تهیه و پخش می‌شود.

 

Image CAPTCHA
کد نمایش داده شده در تصویر روبرو را در کادر بالا وارد نمایید.